martijnenlisette.reismee.nl

Bonusaflevering 2: Hoe is het nu echt om op wereldreis te zijn?

Ha beste volgers!

Jullie hebben nu 10 afleveringen van onze ‘’goed-voor-mekaar-show-op-reis’’ kunnen lezen.

In 4,5 maand hebben we inmiddels door Amerika, Hawaii, Fiji, Nieuw Zeeland en Australië gereisd. Veel mensen vragen ons hoe het nu echt is om op wereldreis te zijn. Daar gaan we in deze extra lange bonusaflevering antwoord op geven!

Hoe is het om op wereldreis te zijn?

Helemaal supergeweldig natuurlijk!! We hebben echt de tijd van ons leven (zie filmpje).

Waar slapen jullie dan?

Meestal slapen we in hostels, dat zijn een soort jeugdherbergen waar mensen van allerlei leeftijden slapen. Wij slapen altijd in een tweepersoonskamer, omdat we dat relaxed vinden, maar er is ook de mogelijkheid om in dorms/slaapzalen te slapen. Af en toe slapen we in motels, hotels of resorts.

Daarnaast hebben we ook een aantal keer bij mensen thuis geslapen. Bij een familielid en een vriend, maar ook bij mensen die we tijdens het reizen hebben ontmoet. Dit waren echt hoogtepunten van het reizen. Dit komt doordat lokale mensen je net even wat anders kunnen laten zien van hun omgeving dan de standaard dingen die toeristen/reizigers daar doen. Ook is het fijn om weer eens in een huis te zijn, en het is gewoon supergezellig!

Wat eten jullie dan?

Eigenlijk eten we heel normaal, want we koken vrijwel altijd zelf. Meestal gaat dat koken wel met behulp van een bbq en we zijn inmiddels heel goed geworden in het maken gezond en gevarieerd eten van de bbq! Af en toe gaan we wel uit eten, maar tijdens zo’n lange reis is het natuurlijk te duur om dat elke dag te doen.

De meest bijzondere gerechten tot nu toe zijn ‘Lovo lovo’ uit Fiji (groenten en vlees die worden klaargemaakt in een soort oven gemaakt van stenen die onder de grond zitten) en kangoeroe in Australië.

We eten ’s ochtends meestal brood met kaas (en dan realiseer je je echt wel hoe lekker het Nederlandse brood en kaas is) en als lunch vaak een salade of brood. We lunchen vaak in een natuurpark of aan het strand. Dat dan weer wel!

We hebben (op Fiji na) in ‘eerste wereldlanden’ gereisd en verwachten dat er tijdens het tweede deel van deze reis, Azië, een aantal engere gerechten op de kaart zullen staan (die we uiteraard gaan proberen, we houden jullie op de hoogte!).

Hoe komen jullie op al die plekken dan?

Deze eerste maanden hebben we heel veel kilometers gereden in onze huurauto’s en camper. Dit vooral door de ‘eerste wereldlanden’ Amerika, Nieuw Zeeland en Australië. Dit voelde aan als een grote roadtrip! Hoewel we natuurlijk wel een maandje hebben gechilled op Fiji en Hawaii.

De komende 4 maanden reizen we met het openbaar vervoer door ‘derdewereldlanden’ in Zuidoost Azië (denk aan tuk-tuk’s, kippenbussen, scooters met acht mensen erop). We hebben er enorm veel zin in!

Wat voor mensen ontmoeten jullie dan?

We ontmoeten eigenlijk allerlei mensen uit allerlei landen en van alle leeftijden. De meeste mensen met wie we wat langer omgaan zijn van onze eigen leeftijd en meestal zijn dat stelletjes. Reizigers die alleen reizen willen bij ons natuurlijk niet het vijfde wiel aan de wagen zijn.

We vinden het vooral leuk om met mensen om te gaan die ook lang op reis zijn, omdat we daarmee wat meer op dezelfde golflengte zitten. We voelen ons namelijk echt reizigers en geen toeristen. Ook zijn wij niet 18 keer 2 weken op vakantie, maar 9 maanden op reis. Dat voelt voor ons als wezenlijke verschillen. De mensen met wie we het meest omgaan komen uit Duitsland, Engeland, en natuurlijk uit het land waar we op dat moment zijn.

Veel reizigers die we ontmoeten spreken we één of twee avonden. Hierin gaat het vaak over waar we vandaan komen en waar we hebben gereisd/waar we nog heen gaan. De leukste contacten zijn met reizigers die deze standaardgesprekken ook zat zijn, en liever lekker ouwehoeren met ons. Wel merken we dat veel reizigers alleen over hun eigen reis willen/kunnen praten, en eigenlijk helemaal niet luisteren naar verhalen van ons of anderen. Die reizigers proberen we dan ook te mijden na hun eerste monoloog. We gaan dan snel op zoek naar andere, leukere mensen om een avond met te kletsen.

Hoe gaat het dan tussen jullie dan?

Ja, laten we eens op internet zetten hoe het met onze relatie gaat! Goed, we zijn eigenlijk altijd bij elkaar. Met uitzondering van een vluchtje van 1,5 uur van Australië naar Tasmanië, omdat we niet naast elkaar konden zitten. Maar zelfs toen zijn we elkaar nog op komen zoeken. Eigenlijk maken we elke dag zoveel mee dat het onmogelijk is om uitgepraat te raken.

Het is leuk om gebruik te maken van elkaars sterke punten tijdens het reizen (zoals lange termijn plannen, afdingen, de rust bewaren etc.) en ook van elkaar te leren.

De enige problemen in onze relatie doen zich voor tijdens het spelen van ‘vier op een rij’, maar dat is niet zo gek (zie statistieken).

Worden jullie nooit moe van al dat reizen dan?

Voordat we op reis gingen hadden we gelezen over ‘reismoeheid’. Dat is een ‘reizigerssyndroom’ dat op een gegeven moment kan optreden. Kort uitgelegd kan je hierbij op een gegeven moment niet meer genieten van alles wat je doet en ziet op reis, We hadden eigenlijk verwacht dat we hier wel eerder last van zouden krijgen, maar tot nu toe valt dat heel erg mee. Alles wat we doen en zien is zo afwisselend, dat we er elke keer volop van genieten. Ons leven is nu zoveel spannender dan thuis!

Wel is het zo dat je op een gegeven moment bepaalde dingen wel hebt gezien, zoals de bountystranden in Fiji of de kangoeroes in Australië. De eerste keer dat je zoiets ziet is het natuurlijk heel erg speciaal, maar na een aantal keer ken je het wel.

Soms nemen we ook wel ‘rustdagen’, waarop we niet zo heel veel doen en soms slaan we dingen over die we in een ander land al gezien hebben. Het aantal uitzichtpunten en watervalletjes die we hebben gezien zijn niet meer op tien handjes te tellen.

Toch blijft alles wat we meemaken als fris en nieuw aanvoelen. We bedenken ons elke dag weer hoe anders ons leven er hier uitziet dan een normale werkdag in Nederland. Het feit dat we nu naar een nieuwe wereld gaan (Azië) geeft ons weer gezonde spanning mee om ons te verheugen op alle nieuwe indrukken die we daar gaan opdoen.

Gelukkig zijn we na 4,5 maand reizen dus nog lang niet reismoe!

Wat missen jullie het meest dan?

Broodjes kroket! En bitterballen met mosterd! En kaassoufflés, frikandel speciaal, patatje joppiesaus, Hollandse kaas, vers bruin brood, haring met uitjes… Hmmm!

Oja, en natuurlijk jullie! Hoewel het erg leuk is om zoveel mensen te ontmoeten tijdens het reizen, lukt het nooit om zo’n band met mensen op te bouwen zoals we die met jullie hebben. We merken dat we het typische geouwehoer, de goede gesprekken en gewoon de aanwezigheid van jullie soms erg missen. Daarom is het ook zo leuk dat zoveel mensen ons volgen op onze site!

Hoe zijn jullie alle natuurgevaren in Australië van de afgelopen week doorgekomen dan?

Door keihard te bikkelen natuurlijk! Maar gelukkig viel het allemaal mee met het weer en kregen we tijdens onze bezoekjes aan het Great Barrier Reef pakken aan die ons beschermden tegen de giftige kwallen.

Tijdens het duiken en snorkelen in het Great Barrier Reef hebben we Nemo gevonden, terwijl hij aan het zwemmen was met zijn vissen- en schildpaddenvriendjes. Superleuk om te zien!

Heeft deze bonusaflevering ook nog foto’s en filmpjes dan?

Jazeker! Bij een bonusaflevering horen bonusfoto’s en een bonusfilmpje! De foto’s die we in eerdere Oceanië-afleveringen niet durfden te plaatsen, staan nu in deze speciale bonusaflevering! Ook het bonusfilmpje mag er wezen, al zeggen we het zelf…

Help, mijn vraag staat er niet bij!

Geen nood. Vul in het onderstaand reactieveld je vraag in en hij zal in de volgende bonusaflevering worden beantwoord!

En dan, last but not least, de statistieken van Oceanië:

Aantal kakkerlakken gezien: 18

Aantal wieldoppen verloren: 1

Aantal verkeerde wieldoppen weer uit de berm meegenomen: 1

Aantal dagen in Oceanie: 104

Aantal keer gebbqd: 104 (bijna dan :))

Tussenstand 4 op een rij: 478 – 3

Tussenstand Yathzee: 19 – 19

Sam

Leuke bonusaflevering!! Wie is de koning van 4 op een rij bij jullie dan?

Irene

Volgens mij hebben wij nog ergens een heel mooi potje voor een bbq of niet dan??? Die moeten we dan in mei maar eens legen haha.
Superleuk verhaal, ik had op t werk al even foto's gekeken. Vooral Martijn in t blauwe is echt een toevoeging.
Op naar de avonturen in Azie.
Liefs,
Irene

kirsten

hahahaha heel leuk weer!!

Isar

Wat is jullie planning voor azie? Ik heb misschien nog wel wat tips voor thailand/laos/cambodja...
Ik kan niet wachten tot ik weer genoeg tijd en geld heb om de wereld verder te veroveren. Eerst mijn laatste twee weken op de spoed eisende hulp in het ziekenhuis van Veghel volbrengen en dan vanaf maart de huisartsopleiding in nijmegen volgen voor 2,5 jaar, waarvan het eerste jaar bij een huisarts in groesbeek. Wat ik ook als een vreemde cultuur zie met iedere dag onverwachte gebeurtenissen;) veel plezier gewenst vanaf een van de laatste nachtdiensten!

Mirthe

Superleuk! Het klinkt echt als een goede tijd! Maar kangoeroevlees...dat kan toch niet!!

dikke kus