martijnenlisette.reismee.nl

Aflevering 16: Indiana Jones en de eenzame koe

Daar zitten we dan in Bangkok. De laatste dag van onze wereldreis. Nog één vluchtje en we zijn alweer terug in het koude kikkerlandje. Het lijkt wel of de afgelopen 9 maanden in een avontuurlijke roes voorbij zijn geschoten. Aan de andere kant lijkt ons gewone leven in Nederland wel een mensenleven geleden. In deze aflevering lezen jullie onze laatste nieuwe avonturen!

In Cambodja hebben we het tempelcomplex Ankor Wat bezocht. Er liggen daar allemaal Indiana Jones-achtige tempels verscholen tussen de jungles en rijstvelden. Je kan hier doorheen fietsen, wandelen, met een Tuk-Tuk, of ... met een luchtballon! Wij kozen uiteraard voor de laatste optie, want een ballonvluchtje hadden we deze reis nog niet gehad. Uiteindelijk bleek het niet echt een vlucht te zijn. De luchtballon zat met een kabel vast aan de grond, steeg op, draaide een rondje en daalde na 10 minuutjes weer richting vasteland. Toch was het een leuke manier om de tempels vanuit de lucht te zien. De rest van ons bezoekje naar Ankor Wat hebben afgelegd met de Tuk-Tuk en een privé chauffeur.

Dat Martijns haar echt onweerstaanbaar is geworden bleek maar weer eens toen we een drankje dronken op een terras in een Cambodjaans dorpje. Even de situatie voor jullie schetsen: overal op de grond lag troep. Er renden wat kinderen over het terras die vriendelijk ‘'Hallo'' naar ons zwaaiden. Ook reden er af en toe scooters langs met vier mensen erop, en twee (levende) varkens vastgebonden op de achterkant. Op een gegeven moment kwam er een eenzame koe het terras oplopen en liep langs ons. De koe snuffelde eerst wat aan Martijns lange haar, en toen aan wat troep op de grond en at een paar groenteschillen. Niemand keek op of om, het was de normaalste zaak van de wereld. We keken of er nog een koeienhoeder (een cowboy) bij hoorde, maar de koe was toch echt alleen op pad. Na wat verse mest op het terras achtergelaten te hebben verdween de koe weer van het toneel. Wij dronken er nog eentje op. Het klinkt misschien gek, maar dit soort gekke dingen gaan we echt wel missen als we straks weer in Nederland zijn.

De allerlaatste week hebben wij ons mentaal voorbereid op de terugkomst naar Nederland in een mooi resort op een rustig Thais eilandje. Martijn wilde dit eigenlijk als romantische verassing voor Lisette boeken. Toen hij echter de bevestiging kreeg dat wij konden komen, was hij als een kind zo blij en kon hij het niet meer voor zich houden. We hebben er heerlijk helemaal niks gedaan. Dit was ook niet zo moeilijk want het regende de hele week! Het regenseizoen was iets eerder begonnen dan gebruikelijk. Ach ja, zo konden we alvast wennen aan Nederland. Leuk was ook dat Matthijs van Nieuwkerk even langskwam om ons wat vragen te stellen over de wereldreis. Kijk snel naar de video voor het diepte-interview met Matthijs van N!

Wie heeft de smakelijke prijsvraag van aflevering 15 dan gewonnen?
In een typisch Vietnamees restaurant in Miss Saigon zagen we gegrilde eend in honingsaus op het menu staan. Dat leek ons wel lekker en dus bestelde wij dit gerecht. We hadden alleen wel even over het woordje ‘'tong'' gelezen. Op de foto staan dus gegrilde eendentongen in honingsaus! We hadden het al even in dat restaurant nagevraagd, en die uitsteeksels zijn geen tentakels of voelsprieten maar de pezen die de tong met de keel van de eend verbinden. Jammie!
Hoe dat smaakt? Vies! Alsof je op een smaakloos stukje rubber kauwt dat niet door te bijten is. We hebben er ieder eentje geprobeerd, en zijn daarna in een ander restaurant lekker pizza gaan eten (zonder eendentongen erop).
De winnaar van de smakelijke prijsvraag is mevrouw M.H.M. Overgoor uit Doetinchem die met haar antwoord ‘'Alfred Jodocus Kwak'' het dichts in de buurt kwam. Zij mag zich vanaf 12 mei verheugen op een heuse privé cabaretshow van de talentvolle en opkomende cabaretier Tinus!

Is dit dan het einde van deze site?
Dit is de laatste aflevering die wij vanuit de andere kant van de wereld schrijven. Maar niet getreurd: er komt nog één superbonusaflevering ter afsluiting, met als toetje een compilatiefilmpje van de hele wereldreis. Hebben jullie nog grappige, lieve, ontroerende of stoute vragen voor ons? Stuur ze op via deze site, de mail, facebook, of stel ze gewoon persoonlijk aan ons vanaf 12 mei!

Tot morgen!

MHM Overgoor te Doetinchem

IK BEN VANDAAG ZO VROLIJK, ZO VROLIJK, ZO VROLIJK

kristel

een hele fijne reis en kom zonder brokken weer in NL!
tot zondag!!! woehoe!!!

liefs

Michelle

Een hele goede terugreis!!!!!!!! Doe Peter R de Vries of wie jullie vast ook gaan tegenkomen de groeten! X

Liesbeth

Bestel alvast een mega-multivlaai!!
Tot gauw.

karina