martijnenlisette.reismee.nl

Bonusaflevering 3: De eindconclusie!

We zijn weer terug in Nederland. In deze laatste aflevering geven wij jullie antwoord op de meest prangende en meest stoute vragen.

Wat vonden jullie de mooiste landen?

Nieuw Zeeland staat op nummer 1, op de voet gevolgd door Australië (zilver) en Thailand (brons). Maar Amerika, Fiji, Laos en Cambodja waren ook prachtig. En alle andere landen die we bezocht hebben waren ook niet bepaald lelijk…

Welke steden vonden jullie het leukst?

Zonder twijfel: Luang Prabang (Laos). Waarom? Midden in de jungle, tussen twee rivieren in, Franse koloniale gebouwen, fijne terrasjes, lekker Aziatisch-Frans eten en een fietsvriendelijk centrum. Andere eervolle vermeldingen: Sydney, San Francisco en Singapore.

Lelijkste stad?

Honolulu in Hawaii. Veel grijze flatgebouwen, drukke 8-baans snelwegen en steriele winkelstraten.

Welke gebouwen vonden jullie het mooist?

De tempels van Angkor in Cambodja (in de jungle en enorm groot) en het paleis in Bangkok (bladgoudwalhalla).

Gruwelijkste gebouw?

S-21 in Phnom Penh, Cambodja. Voormalige school die onder het regime van de Khmer Rouge is omgebouwd tot gevangenis met vele martelkamers. Wij zagen het bloed van de gevangenen nog in de voegen tussen de vloertegels.

Leukste bevolking?

Laos en Cambodja. Lieve mensen die nog echt geïnteresseerd in je zijn (en niet alleen in de inhoud van je portemonnee). Ook in Nieuw Zeeland wordt Vriendelijkheid nog met een hoofdletter ’V’ geschreven.

Stomste mensen op reis?

Nederlanders! Daar konden we niet samen over roddelen zonder dat ze het door hadden…

Wat is jullie ultieme hoogtepunt?

Het feit dat we op wereldreis waren. Elke dag doen waar je zin in hebt, veel vrijheden, genieten van alles om ons heen. De kleine, simpele, terugkomende dingen, zoals het rondrijden door het prachtige landschap van Nieuw Zeeland of gewoon een biertje op straat drinken in de chaotische steden van Vietnam.

Ook fijn: de kleine geluksmomentjes tussen alle hoogtepunten door, waarin je rustig kunt nadenken en beseft hoe lang je eigenlijk al enorm gelukkig bent.

Ja okay, maar dat is een beetje een flut antwoord dat we niet willen horen. Wat zijn jullie 5 meest toffe ervaringen?
  • Skydiven (Nieuw Zeeland)
  • Zwemmen met dolfijnen in de natuur (Nieuw Zeeland)
  • Slapen bij mensen thuis (Amerika, Nieuw Zeeland en AustraliĂ«)
  • Olifantensafari (Thailand)
  • Duikbrevet halen (Thailand)

Maar ook hiken in de nationale parken (vrijwel in alle landen), een vulkaan beklimmen in Hawaii, samen met allemaal kangoeroes om een kampvuur zitten, dansen op een picknicktafel met duizenden vlinders om ons heen, toeren met een campervan door Tasmanië, oud en nieuw vieren in Sydney, een Hindu-festival met veel zelfpijniging in Maleisië, Thais leren koken, de binnenlanden van Cambodja in trekken, de vriendelijkheid en nieuwsgierigheid van de locals, alle prachtige bounty eilandjes, etc. etc. etc.

Wat waren de dieptepunten:

• Martijns gebroken vinger (dit gebeurde in Laos, de operatie vond plaats in Thailand en de controles in Vietnam en Cambodja dus we waren hier wel even zoet mee)
  • Bedbugs (AustraliĂ«)
  • Reismoe zijn (MaleisiĂ«)
  • En natuurlijk: Elke avond in ons bedje liggen huilen omdat we jullie zo misten!

Aan welke bizarre dingen wen je als je op wereldreis bent?

Leven uit een rugtas wordt heel normaal: je raakt gewend aan het feit dat je weinig spullen hebt en het is dan ontzettend leuk om een keertje iets nieuws te kopen, zoals een boek of kleding, omdat je dat bijna nooit doet en er iets anders voor moet weggooien.

Verder vinden we het normaal om zo nu en dan een rat of kakkerlak te zien lopen (Buiten dan… Binnen schreeuwt Lisette er nog steeds op los). We zijn gewend geraakt aan andere hygiënestandaarden.

Ook bizar voor Nederlandse begrippen: praten met onbekenden. Vaak hadden we leuke gesprekjes met mensen in de bus, de boot of naast ons in een restaurant. We zijn zelfs blijven slapen bij Australiërs die we een keertje na het avondeten in Fiji spraken. In Nederland is het haast ondenkbaar dat je gaat praten met degene die naast je in de trein zit.

Hebben jullie op reis vaak dezelfde verhalen moeten vertellen tegen andere reizigers?

We hebben vaak typische Holland-verhalen moeten vertellen: “Ja, prostitutie en softdrugs worden gedoogd. Ja, we geven soms methadon aan verslaafden en nee, The Netherlands bestaan niet uit twee delen waarbij Amsterdam de hoofdstad is van het ene deel (Holland) en Rotterdam van het andere deel (Netherland). Nee, Holland is ook geen plaats in Amsterdam…”

Wat hebben jullie het meest gemist tijdens de reis?

De Albert Heijn en al zijn producten (lekkere kaas, bruin brood, Calvé pindakaas, etc) in plaats van elke dag een restaurant uitkiezen en afhankelijk zijn van de menukaart. Uit eten gaan is natuurlijk hartstikke leuk, maar maandenlang drie keer per dag naar een restaurant is wel een beetje te veel van het goede.

Owja…en jullie natuurlijk!!

Welke landen willen jullie nu nog graag zien?

Hoe meer je reist, hoe langer je lijst wordt. Reizen is ontzettend verslavend! We willen graag nog naar Costa Rica, Panama, Kenia, Tanzania, Botswana, Paaseiland, Argentinië, Antarctica, Canada, Japan én Luxemburg. Dus…

Vinden jullie het leuk weer in Nederland te zijn?

Euhm… We hebben maandenlang van dag tot dag geleefd, terwijl we hier steeds een agenda bij ons moeten hebben om plannen te maken. Het is leuk om iedereen weer te zien, maar het is vooral enorm wennen.

Welke aflevering van deze site is het meest bekeken?

Aflevering 2: Cowboys en indianen (kom pas je lasso maar). Deze aflevering is op het moment van schrijven maar liefst 690 keer bekeken. Ja, we zijn trots!

Willen jullie de route van de reis beschrijven in termen van biermerken?

Natuurlijk! Kom-tie dan, hé:

Budweiser Light – Hawaiian Punch – Fiji Bitter/Gold – Steinlager – Fosters – Tiger – Chang – Beerlao – Bia Hanoi/Saigon – Angkor Beer – Singha - Grolsch

Zijn de filmrechten van jullie reisavonturen al verkocht?

Ja, die zijn inderdaad verkocht. De filmstudio is druk bezig geweest met onze film. Deze is NU te bekijken op onze site (zie video’s!). Of kopieer deze link: https://vimeo.com/42943750

PS: Bij deze aflevering staan ook nooit eerder vertoonde foto’s!

Statistieken van de wereldreis:

• Aantal ziekenhuizen bezocht: 8
  • Aantal redenen om een ziekenhuis te bezoeken: 1
  • Aantal liters gesmeerde muggenmelk en zonnebrandolie: 416
  • Aantal reacties op onze site: 360
  • Aantal geld over de balk gegooid: 0 (het was elke zuurverdiende euro meer dan waard!!)

Slotwoord:

We hebben een fantastische tijd gehad en hebben geen moment spijt gehad van onze keuze om op wereldreis te gaan. We hebben het gevoel dat we veel rijker zijn teruggekomen dan hoe we zijn vertrokken. Niet op financieel gebied natuurlijk, maar qua ervaringen, indrukken, herinneringen en inzichten. Dat zijn toch de dingen die ons gelukkig maken in het leven.

Voor alle leuke reacties op onze site en alle mensen die gewoon hebben meegelezen en meegekeken: Bedankt! Zonder jullie steun waren we vast nooit terug gekomen naar het koude en saaie Nederland…

Lycke

Prachtige samenvatting en fantastisch om een klein beetje met jullie mee te hebben kunnen reizen dmv jullie verhalen filmpjes en foto's. Succes met acclimatiseren!

Kristel

En dan is het toch echt het einde van jullie prachtige reis! Dat hebben jullie toch maar even in the pocket! Ik heb erg (mee)genoten en meegeleefd met jullie belevenissen! Op naar de volgende plannen voor een volgende prachtige reis!

Jullie ook erg bedankt voor het kijkje in jullie reis!

liefs kris