martijnenlisette.reismee.nl

Waarom in Godsnaam zo lang op reis?

Mensen vragen zich wel eens af waarom wij in godsnaam 9 maanden lang op reis willen. Waarom niet elk jaar een maandje? En waarom per sé meteen de hele wereld rond? In een interview met het personeelsblad op mijn werk zijn mij die vragen ook gesteld. Hieronder kun je het artikel lezen dat op basis van mijn interview is opgesteld. Ik denk dat het heel goed mijn droom van een wereldreis omvat.

Veel leesplezier!

Martijn

'Wakker worden en denken: wat zal ik vandaag eens gaan doen?'

Martijn heeft gedaan waar veel mensen wel van dromen maar nooit doen: ontslag nemen, de huur opzeggen en op wereldreis gaan. 'Ik wilde dit al heel lang. Ik was bang dat als ik het nu niet zou doen, het er nooit meer van zou komen.'

Parachute springen in Nieuw-Zeeland, duiken bij het Great Barrier Reef in Australië, nieuwjaar vieren in Sydney. Als alles gaat zoals gehoopt, zijn dat de dingen die Martijn de komende maanden gaat doen, samen met zijn vriendin. 'De rest hebben we nog niet gepland. En dat is juist zo mooi. 's Ochtends wakker worden en denken: wat zal ik vandaag eens voor leuks gaan doen?'

Tweeënhalf jaar werkte Martijn (27) als beleidsmedewerker bij het team Werk en zorg. Het was zijn eerste baan na zijn studies sociologie en bestuurs- en organisatiewetenschappen. 'Ik heb hier met veel plezier gewerkt, veel geleerd ook en met leuke mensen samengewerkt.' En toch besloot hij zijn baan op te zeggen en te vertrekken.
'Het klinkt misschien raar, maar ik heb er behoefte aan mijn zintuigen om de zoveel tijd af te spoelen. Zodat ik straks, als ik weer terug ben, de dingen weer fris bekijk. Als je niet uitkijkt, kom je door je dagelijkse beslommeringen in een vast stramien terecht. En daar vind ik mezelf nog te jong voor.'
Bang om straks niet meer aan de bak te komen, is hij niet. 'We zijn nog jong, goed opgeleid en flink gemotiveerd. Ik heb er alle vertrouwen in dat het wel weer gaat lukken om een baan te vinden.'

Het is niet de eerste keer dat Martijn op reis is. Op zijn achttiende, tussen een afgebroken studie en een nieuwe studie in, zat hij een poos in Zuid-Afrika. Daar kwam hij zijn huidige vriendin, de Nederlandse Lisette, tegen en samen maakten ze een reis van een maand.. In de jaren daarna hesen Martijn en Lisette in de zomer steevast de rugzak op hun schouders om allerlei landen te verkennen, in Europa, maar ook in Midden-Amerika.
Het reizen bleef trekken, het lijstje met landen waar ze nog heen wilden werd almaar langer. Op dat lijstje stond Nieuw-Zeeland op nummer één. 'Als je daarheen gaat, maak je een tussenstop in Zuidoost Azië. En ook dat leek ons wel heel aantrekkelijk.'
Het idee om een keer een wereldreis te maken kwam langzaam opborrelen.

De plannen werden concreet toen ze hoorden van het zogeheten wereldreisticket. Een ticket waarmee je een jaar lang met een aantal vliegmaatschappijen kunt reizen. Maximaal 16 bestemmingen kun je aandoen. Die bestemmingen moet je wel van tevoren vastleggen, maar de data waarop je reist, kun je onderweg telefonisch nog veranderen. 'En toen hebben we de knoop doorgehakt. We wilden dit al zo lang. En ik was bang dat als we nu niet zouden doen, het er nooit meer van zou komen.'
Wat volgde was een jaar van voorbereiden en sparen. Een jaar lang kochten ze nauwelijks kleren of gadgets, gingen ze niet uit eten en gingen ze geen weekendjes weg. Totdat ze voldoende geld bij elkaar hadden voor de tickets en levensonderhoud voor 9 maanden. Martijn:'We zijn er zo lang intensief mee bezig geweest dat ik op een gegeven moment dacht: het blijft bij voorbereiden, het reizen zelf komt er niet meer van....'

Op 5 september zijn ze dan toch vertrokken, met Los Angeles als eerste bestemming. Vandaar gaan ze naar Hawaï, de Fiji-eilanden en vervolgens naar Nieuw Zeeland, Australië en Zuidoost-Azië. In juni 2012 wil Martijn weer thuis zijn. Geloof het of niet: voor het EK voetbal. 'Ik denk echt dat Nederland Europees kampioen wordt. En dan wil ik erbij zijn, in Amsterdam. Ja lach maar, mijn vriendin vindt het ook belachelijk. Maar het gaat wel gebeuren!'

Martijn volgen? Op www.martijnenlisette.reismee.nl kun je hun wederwaardigheden lezen.

Reacties

Reacties

Jasper en Marijkie

mooie tekst baas! het gaat een super ervaring worden voor jullie samen!tot snel!

stefanofski

Terecht! Ik ben ook teruggekomen voor het wk ;) Veel plezier (maar ik spreek je nog even voor die tijd)!

Sam

Mooie tekst amigo, ´de zintuigen afspoelen´. Moet wel lukken in 9 maanden denk ik zo. Succes alvast met de laatste afhandelingen in Ned en we keep in touch!

Jelle

Vooral leuk om te lezen dat jullie altijd met 'de rugzak' op reis gingen.... Stiekem toch ook niet een paar (welverdiende) relaxvakanties??? Oooooooooo ik vind het zo spannend en zo knap van jullie! Tot zondag!

Irene

Hey,
Mooi stukje en een heldere boodschap.
Nog even wachten en dan is t zover!
Liefs,
Irene

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!