martijnenlisette.reismee.nl

Aflevering 10: Gastvrijheid en eieren (dit keer niet op de motorkap, maar uit een zeeschildpad)

Crikey!

Oudejaarsdag kan in Australië beter de “Nationale Parkhangdag” genoemd worden: Tentje mee, bbq erbij, beetje rugbyen, muziek maken en in het gras chillen. Het is hier natuurlijk hartje zomer. Op deze relaxte manier overbrugt iedereen de tijd totdat het twaalf uur ’s nachts is, en het grote vuurwerkspektakel begint. En wat voor vuurwerk! Deze fantastische show en de heerlijke zonnige dag gaven ons een oud en nieuw om nooit te vergeten.

Wat doen echte Nederlanders op nieuwjaarsdag? Juist, de Nieuwjaarsduik! Wij hebben dit ook gedaan in Australië. Het enige verschil was dat er een lekker zonnetje stond, het ongeveer 28 graden was en het water zalig warm aanvoelde. De Nieuwjaarsborrel vond plaats met Zwollenaren Pascal en Suzanne, op de 67e verdieping van een luxe hotel in hartje Sydney met een onbetaalbaar uitzicht.

Na Sydney hebben we het slapen in hostels eventjes verruild voor het slapen bij Australiërs thuis. We hebben eerder op onze reis mensen ontmoet die ons uitnodigden. Daar hebben we natuurlijk geen nee tegen gezegd! Overal waar we sliepen was het gastvrijheid ten top! Bij een Australisch koppel was er een zwembad in de tuin en een gigantisch huis met een woonkamer met zelfs een tafeltennistafel erin. Bij anderen hadden we een heel huis voor onszelf, omdat die mensen toch twee huizen hadden. Het laatste adres was iets kleiner, maar de gastheer stond erop om op de bank te slapen zodat wij in een bed konden slapen. Zelf was hij al ruim in de 60… We konden overal alles krijgen zonder dat men er iets voor terug wilde hebben. Australiërs vinden het gewoon leuk om hartelijk te zijn en hun gasten te verwennen. Al deze bezoekjes maakten het reizen extra speciaal!

De oostkust van Australië heeft veel natuurwonderen waarvan we hebben gesmuld. Zo hebben we een aantal dagen heerlijk genoten op een zandeiland vol mooie meren, beekjes en stranden. Hier zijn we ook onze eerste levende slang tegengekomen.

Natuurlijk zien we ook nog steeds lieve wilde dieren. Zo hebben we een zeeschildpad mogen bewonderen die eieren legde op het strand. Terwijl dit gebeurde kwam er een andere zeeschildpad de zee uit om op dezelfde plek haar eitjes te leggen. Ze zag ons, schrok zichtbaar en wilde weer terug de zee in gaan. De parkwachters wilden alleen wel het nummer op haar naamplaatje noteren. Het gevolg was een amusante worsteling tussen twee parkwachters en een schildpad van 100 kg die in alle paniek terug de zee in baande.

Momenteel zijn we bij het Great Barrier Reef, het grootste koraalrif van de wereld. Wij hopen hier Nemo te kunnen vinden. Het is hier echter momenteel orkaanseizoen, regenseizoen, overstromingsseizoen, box jellyfishseizoen (das het meest giftige dier ter wereld), bosbrandseizoen en piektoeristenseizoen. Ha, gezellig :)! In de volgende aflevering lezen jullie hoe (en of) we dit allemaal hebben overleefd…

tjarda

Nemo's moet je kunnen vinden...die zijn er genoeg.
Maar ga maar gauw naar Thailand enzo...hoef ik niet mee zo jaloers te zijn ;)

Mirthe

Wat klinkt dat leuk allemaal! Maar die nieuwjaarsduik vind ik wel een beetje laf hoor. Zo kan ik het ook! Maar dat jullie stormen, regen, dieren en toeristen trotseren is dan wel weer stoer!
Liefs

kristel

wat grappig dat jullie met Pascal en Suzanne hebben afgesproken! en een beter hotel als bij mensen thuis is er natuurlijk niet! erg leuk dat jullie dat gedaan hebben! enne slangen, daar houden we niet van he!

liefs

Liesbeth

Ik mis de foto's van de nieuwjaarsduik met Unoxmuts? Of maken jullie geen sluipreclame?
Verder ziet het er van af hier allemaal geweldig uit. 'K wens jullie nog heel veel fun en lees/kijk uit naar jullie volgende bericht!
Goedgoan Liesbeth

Pascal & Suzanne

Ziet er gaaf uit guys. Leuk te lezen wat jullie meemaken in mainland Australie en foto's Fraser zijn top. Mooi dat jullie zulk goed weer hadden bij Lake McKenzie en wat actie hebben gehad bij Mon Repos! Looking forward naar jullie volgende blog!

Marieke Beute

Geweldig die gastvrijheid! Succes met jullie zoektocht naar Nemo! PS: als jullie in Cairns zijn, dan is een didgeridoo-workshop bij Mark (winkeltje met didgeridoos en boomerangs niet over, volgens mij niet te missen) een aanrader!

Resy Leuverink

Dag Martijn en Lisette,

Wat fijn dat jullie zoveel mooie en nieuwe mensen en bijzondere dingen meemaken. Jullie zien er echt stralend uit!!! Ik wens jullie heel veel geluk verder.

Groetjes Resy